Yoga på stol

Yoga på stol passar dig med begränsad rörlighet eller dig som behöver en skonsam ingång till yoga. Med fokus på andning, rörlighet, flexibilitet och avslappning, erbjuder dessa videor en vägledning för att förbättra din hälsa och välbefinnande direkt från en stol. Oavsett om du är på kontoret, hemma eller under rehabilitering så kan yoga på stol anpassas för att passa dina behov.

Yoga på stol tillgängliggör yogan för fler

Att göra yoga sittande på stol en stol är särskilt väl lämpat för personer som har svårt att göra traditionella yogaövningar på en yogamatta ex pga problem med händer, knän eller fötter eller för personer som på annat sätt har fysiska begränsningar. Yoga på stol ger många av de fysiska och mentala fördelarna med traditionell yoga samtidigt som det är mer tillgängligt och lättare att utföra för en bredare grupp människor.

Fördelar med att utföra yoga på stol

  • Yoga på stol tillgängliggör yoga för människor i olika åldrar och med olika fysiska förmågor och tillfälliga eller livslånga fysiska begränsningar.
  • Stolen kan vara ett effektivt redskap för att stretcha och öka flexibiliteten i leder och muskler.
  • Även vid utförande av yoga på stol så kan du göra övningar som stärker muskler ex i ben, armar och bål.
  • Liksom traditionell yoga ger yoga på stol en minskad stress och ökad avslappning genom att du bekvämt kan utföra andningsövningar och meditationstekniker på stolen.
  • Du kan använda stolen för att utföra balansövningar med stöd av stolen. balansövningar är viktiga för att förbättra kroppens stabilitet.
  • Yoga på stol är särskilt lämpligt för personer med kronisk smärta, som ryggsmärta eller ledsmärta. Stolen avlastar men möjliggör ändå exempelvis stretch och rörlighetsövningar.
  • Genom att utföra yoga på stol kan du bli medveten om din kroppshållning och arbeta på att förbättra den.
  • Det är enkelt att utföra stolyoga var som helst där det finns en stol, och du behöver ingen annan särskild utrustning.